måndag 22 december 2008

Jultider!

Hej!
Nu är det juletider. Prognoserna för människors julhandel förväntas nå nya höjder, detta i en lågkonjunktur. Det finns säkert marknadsliberaler (som jag själv) som ser detta som mycket positivt. Jag ser dock detta som något mycket oroande, det visar en brist på privatekonomiskt ansvar. Vissa säger att marknadsliberalerna och eller kapitalisterna ligger bakom den ekonomiska krisen. Jag håller inte med. Grundläggande handlar den ekonomiska krisen om ett massivt privatekonomiskt misslyckande. På tok för många privatpersoner lever på lånade pengar, på tok för många privatpersoner har inget tryggt sparande, på tok för många privatpersoner lever upp hela sin lön varje månad. I kristider måste därför ett stort antal familjer och individer lita på att staten tar hand om dem.
Jag tycker att vi borde ha ämnet ekonomi i våra svenska skolor, och då menar jag redan från första klass. Vi måste lära våra barn vid tidig ålder värdet av pengar. "Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal."
Nu under jul verkar människor ha glömt krisen. Rika företagare får pengar av staten, de privatpersoner som misslyckats kommer säkerligen också att bli täckta av staten. Den stora frågan är, kommer vi att få se en förändring när vi inte är beredda att låta personer lära sig en läxa. "Som man bäddar får man ligga", det kanske man borde applicera på banker och bilföretag.

/ViR

2 kommentarer:

Life of Elin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skogholm sa...

Tja jag har en ny blogg som du kan länka till istället då jag har lagt ner min andra blogg. adressen till min nya blogg är
a2.pointblog.se