måndag 12 januari 2009

Tillbaka efter jullov!

Hej gott folk!
Alla ni som undrat varför inget skrivit i min blogg så har jag tagit jullov, men nu är jag tillbaka.
Jag har så mycket som ligger på mitt hjärta. Något för mig otroligt glädjande är att Moderaterna ligger på hela 31.7% i en väljarbarometer. Det går mer och mer uppför, och det ser ut som om vi slipper att den rödgröna röran tar över Sverige. Kanske kanske får vi har kvar alliansen några år till. Samtidigt så blir jag inte så glad som skulle blivit för några år sedan. Politiken blir mindre och mindre ideologisk. När jag valde att bli moderat så valde jag det pga. den ideologiska aspekten självklart.

Vänsterpartiet har gett upp många av sina kärnfrågor för att kunna samarbeta med S och MP. De har lagt vissa av sina ekonomiska frågor på hyllan, de har sagt att de inte tänker verka för avskaffandet av militären, de tänker inte längre strida för att Sverige ska gå ur EU, vad har hänt med kommunisten Lars Ohly?

Miljöpartiet: Även dessa har gett upp sitt krav på utgång ur EU, de säger nu också att tillväxt är något bra. De överger krav på sex timmarsarbetsdag osv. Vart har vi det miljöpartiet som slog sig fram för några år sedan? Där man sa att tillväxt var något dåligt eftersom de naturliga resurserna urholkades. Varför har vårt Ekoligistiska parti blivit små rött?

Socialdemokraterna: Här har vi ett parti som också ändrar sig, de vänder kappan efter vinden. De säger att de inte tänker höja de skatter som Alliansen nu har sänkt. De har också lagt ner vissa frågor vad gäller statligt ägande.

Centerpartiet: Detta är nog det parti vi minst känner igen. Det som är rätt så intressant med Centern är att de inte hade någon ideologi att leva upp till från början, det enda vi visste om Centerpartiet var att de stod på böndernas sida. Det ser vi inte längre dock, när man stället sig för krav på höjd bensinskatt, höjd dieselskatt osv. Maud Olofsson borde nog fundera över varför hennes kärnväljare inte längre röstar i lika hög utsträckning. Varför arbetar inte Centern längre på att utöka bredbandnätet, eller att göra länstrafiken bättre? Istället slåss Centerpartiet för att bygga ny motorväg i Stockholm innerstad.

Folkpartiet: Att kalla sig liberal och samtidigt rösta på folkpartiet måste vara pinsamt svårt att stå för. Vi börjar med att se deras inställning till FRA lagen, det var en i partiet som la ner sin röst, resten röstade för. Ett "liberalt" som ska vara för frihet och öppenhet röstade igenom ett förslag där man vill övervaka människor. För att detta inte ska vara nog, man har även ställt sig för IPRED. För det första att folkpartiet som kallar sig liberalerna är för den uråldriga upphovsrätten är ju konstigt, att man nu även är för att film och musikindustrin på lösa grunder ska både övervaka och ställa privatpersoner inför rätta är helt otroligt. Vad händer med folkpartiet? Efter detta borde de inte ha någon trovärdighet kvar.

Kristdemokraterna: Jag vet att jag ofta slänger skit på detta parti. Det är därför att jag förväntar mig så mycket mer. Man ska stå på barnens sida, trots detta så låter man 30 - 40 tusen barn varje år mördas i Sverige, och inte nog med det, nu får även föräldrar som vill mörda sina barn komma från andra länder där det är olagligt att mörda barn, mörda dem i Sverige. Det var de första Hägglund gjorde som ny ledare för KD. Pinsamt. När man nu ser vad som händer inom partiet. En person som är öppet kristen, och som står för den klassiska KD politiken, som är otroligt populär, denne stänger man ute från EU listorna trotts att han kom otroligt högt upp på provvalet. KD har under lång tid grävt sin egen grav då man införde abortturism, då man inte tog ordentlig strid för vårdnadsbidraget (eftersom det bara blev lokalt och inte rikstäckande) då man inte sänkte regeringen på äktenskapsfrågan. Hade KD sagt att om de blir överkörda i äktenskapsfrågan så lämnar de regeringen, Då lovar jag att riksdagsspärren inte hade varit några problem överhuvudtaget. Man hade fått dubbelt så mycket röster som idag. Man har nu satt på locket på sin egen grav då man tog bort Lennart Sacredeus från EU listan. Låt oss få tillbaka de klassiska Kristdemokraterna.

Moderaterna: Vi kan ju börja med att säga att den konservativa ådran inte finns kvar. Homoäktenskap, homoadoption totalt fri abort osv. detta är nu självklarheter inom partiet. Den ekonomiska politiken är inte heller så vidare blå längre, pinsamt är det när även Moderaterna säger att vi ska lägga 28miljarder rätt in i Volvo och Saab, pinsamt är det när Moderaterna vill sätta olika krav på Sveriges banker, pinsamt är det när Moderaterna vill fortsätta att skatta personer för att de äger sitt eget skattade och köpta hus. Vart har det blåa i Moderaterna tagit vägen? Vart är de liberaler som verkligen står upp i detta parti? Ta in Johan Norberg och låt hans idéer få blomstra lite. Han är ju verkligen liberal. Jag tror att människor i partiets på gräsrotsnivå är upprörda över utvecklingen. Jag känner mig inte riktigt hemma i de nya Moderaterna. Jag tycker inte att människor som tjänar under 10 000/mån ska betala inkomstskatt överhuvudtaget, det enda som händer då är att man först betalar skatt, sen måste söka olika bidrag för att klara sig, ta bort lite administration och låt dem slippa betala skatt överhuvudtaget, det enda skatten gör i dessa fall är att kontrollera människor. Det är inte moderat politik det hör hemma hos den Grön röda röran.

Ge tillbaka ideologin i politiken.

//ViR

Inga kommentarer: