tisdag 27 januari 2009

Hej!

Ni som läser detta inlägg bör vara medvetna om att när jag skriver "klimathot" så menar jag, att människan har varit den bidragande orsaken. Att det blivit varmare är det inte mycket snack om. Det är två debatter som pågår. Den ena om det är människans fel att det blivit varmare, eller om det inte är det. Den andra debatten som finns till viss del är om värmen verkligen är ett stort problem.Det är viktigt att ni läser detta för att inte tro att det är idioter som står på de skeptiskas sida.

Jag såg på agenda idag. Via svts hemsida. Det sändes för någon dag sedan. Mycket bra program.Ett inslag handlade om "klimathotet". Ni som följt min blogg lite vet att jag inte är nån stor miljöaktivist. Jag tycker dock att det är bra att vi tar hand vår jord, men jag är inte nån "galning" vad gäller dessa frågor.

Iaf så handlade agendas inslag om att debatten inte togs i, dessa sade ena parten, andra parten sa att det fick vara slut på debatten nu. Det är viktigare att debattera åtgärderna. Här måste jag verkligen hålla med debattören som sa att debatten inte har tagits upp nog.

I både världen idag och Dagen så kunde vi läsa att över 650forskare gått emot FN:s klimatpanel angående "klimathotet". Det är en bred front. Dessutom så har det visat sig att vissa forskare i FN:s klimatpanel inte heller tror på "klimathotet", men har en då fått sina namn publicerade eftersom de varit med och forskat. Det tragiska med detta är att det bara var Världen idag och Dagen som tog upp detta. Varför skrev inte SVD och DN om det?

Nu över till min åsikt i frågan.Jag har vid flera tillfällen samtalat om denna fråga. Personer har blivit upprörda på mig eftersom de menar att jag men min åsikt (jag är väldigt skeptisk och tror inte att co2 är det som orsakar värmen) skadar ja tom gör att människor dör eller kommer att dö. Att det helt enkelt är så att personer som är skeptiska mot "man made global warming" indirekt är mördare. Jag tänkte här berätta en sak för då. De som påstår att "man made global warming" är sant är i så fall lika hemska. De åtgärder vi använder för att dra ner på c02 utsläppen gör att fattiga länder inte ges utrymme till att börja med kol och olja. Vi i väst gör allt vi kan för att få fattiga länder att börja med solenergi och andra engergimedel. De som då kämpar för att få ner co2 utsläppen gör att utvecklingen tar otroligt mycket längre tid. Eftersom alternativa energikällor kostar mer pengar än de som vi byggde upp våra länder med. Detta gör att människor svälter och dör. Människor får inte el, de kan inte ha lika bra fungerande sjukvård. Vi offrat u-världens människor på miljöns stora altare.

Ni som inte riktigt vet vad ni ska tro i denna fråga skulle kunna läsa mer om saken. Jag tänkte rekommendera två filmen. "An Inconvenient Truth" med Al Gore som talar för att en stor katastrof är på väg mot världen om inget görs.
Den andra filmen jag vill rekommendera är "Klimatförändringarna en bluff". En mycket sevärd film som är djupt kritisk mot "man made clobal warming". Den heter "The Great Global Warming Swindle" på engelska.

Till avslutning vill jag säga en sak. Vi står inför något stort. En dag skall Jesus komma tillbaka och då kommer vi alla stå inför domen. Domedagen. Eftersom vi i väst inte vill inse att det finns en Gud som en dag kommer att döma levande och döda så väljer vi att själva skapa domedagar. Kalla kriget och nu miljön. Vi borde istället fundera på hur vi lever våra liv, därför att en dag kommer vi få stå still svars inför den levande och högste Guden. Vad har du gjort med ditt liv?
Har du då valt Jesus? Har du offrat din tid på att oroa dig för "klimathotet" istället för på människors frälsning?

//ViR

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen Martin!
Nu verkar vi ha olika åsikter igen! =)

Till att börja med vill jag säga att jag tror på växthuseffekten och att koldioxid är den främsta källan till jordens uppvärmning. Jag vet att det finns forskare som har andra teorier, men jag vill påpeka att 650 st forskare är en väldigt liten del av alla forskare i världen, så en stor majoritet experter är alltså övertygade om att det finns ett klimathot.

Jag undrar vad du tror är orsaken till jordens uppvärmning?

Olja och kol är fossila bränslen som alltså är ändliga resurser. Även om dess koldioxidutsläpp inte skulle påverka atmosfären kommer de ändå ta slut så småningom. Det behövs alternativa bränslen och därmed behövs mer forskning och utveckling inom området.

Du skriver att fattiga länder inte ges utrymme till att börja med olja och kol. Vilka länder är det som inte använder kol och olja?

En ökad temperatur på jorden ger en större ökenutbredning, vattennivån kommer stiga, vi får mer extremt väder och det finns teorier om att havsströmmar skulle påverkas och eventuellt byta riktning, till exempel golfströmmen.

Ser fram emot svar!

ViR sa...

Hej!
Förlåt att det dröjt ett tag med svaret. Har haft endel att göra.
Jag tror också på växthuseffekten (det gör nog de flesta).
Jag tror inte att koldioxid är "farligare" än någon annan växthusgas. Och 650forskare är inte alla som inte tror på iden om "man made global warming", men det var 650 som gick ut å skrev en artikell om det. Ett problem är ju att de som sitter i FN's klimatpanel till stor del inte är forskare utan politiker, men när vi hör så tror vi att det är en enhet med bara forskare och alla tror på teorin.

Jag är nog mer inne på att orsaken till jordens uppvärmning beror på solaktivitet.

Det om olja och kol håller jag med om. Det vore mycket bättre om vi kunde använda oss av solenergi vindkraft osv osv. Kol är ju inte så jätte bra med tanke på alla föroreningar osv. Sen är jag väll dock själv av den uppfattningen att vi borde göra slut på den oljan som finns i världen medans vi forskar efter bättre metoder att driva bilar t ex. Har du sett dokumentären "Who killed the electic car" ? Fantastisk film. Jag tror du skulle gilla den.

Att vi i väst motverkar utveckling i fattiga länder finns det mycket som visar, se dessa artiklar

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=854615

http://www.processnet.se/iuware.aspx?pageid=4375&ssoid=92709.
Intresant läsning.

Sist vi hade högre tempraturer i världen så verkar det inte ha varit så jobbigt. Man talar om dessa år som välgångsår. Då grödorna växte bättre osv. Vi får se, än så länge handlar de "extrema" vädren och det andra mest om teorier.

//ViR