lördag 17 januari 2009

Israel

Hej!
Jag såg på debatt här om dagen, och jag blev så frustrerad och arg. Debatten handlade om kriget i Gaza. Jag känner att jag som kristen och som politiker inte kan hoppa över detta ämne. Jag börjar med en riktigt slående bild
Denna bild säger en hel del om kriget.
Jag tänker inte gå in på historiska fakta. Jag tänker bara på ett enkelt sätt säga vad jag tycker om det nuvarande kriget. "Palestinierna" hade för ett tag sedan en folkomröstning då man valde att rösta in Hamas som ledare. Hamas är en terrorgrupp. Palestiniernas ledare har under de senaste åren avlossat ca: 8000misiler mot Israel. Under förra torsdagen ca: 30st. Vad är det tänkt att Israel ska göra? Bara titta på när det regnar missiler och bomber? Eller ska de göra som på bilden? Försvara sina barn.
Det är lika hemskt när det dör människor som är Israel som när det dör människor som är "palestinier". Det vi dock måste fråga oss är vilka som bär ansvaret. Och för mig är det solklart, de som bär ansvaret är Hamas och de som ger vapen till Hamas. Jag har hört att det klagats på Israel eftersom de bombad sjukhus och andra liknande typer av byggnader. Det är också missvisande. Det som är missvisande är inte att de bombat sjukhus, men varför?
Jo därför att Hamas har valt att använda sjukhus kyrkor och andra liknande byggnader för att förvara missiler och vapen. Hamas krigar inte rent, de väljer att gömma sig i civilbyggnader, de väljer att föra krig mitt bland civilbefolkning. Varför? Jo därför att de vill att Israel ska se ut som "the bad boys" när övriga världen tittar på konflikten.
Det är två parter i detta krig. Israel är den ena parten. Israel som är ett demokratisktland. Den andra parten är Hamas som får stöd från Iran. Hamas som är terrorstämplade och Iran som inte är demokratiskt. Det stora problemet med dessa är att de inte ens vill erkänna staten Israel. Irans ledare sa att om det finns ett land som heter Israel, vilket det inte finns, så är mitt huvudsakliga mål att jämna det med marken.
Hur kan man tro att Israel ska ha fred med en kraft som säger detta? Vi måste sluta vara naiva i den här konflikten och erkänna att det stora problemet är Hamas krigsmetoder och inte Israels ovilja till fred.

//ViR

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt! Riktigt bra inlägg håller med till 100%, grejen är att medierna vinklat allting pro-Gaza men det här visar sanningen!

Anonym sa...

Varför måste man leta efter "boven"? Konflikten har ju alltid funnits? Tycker det är idiotiskt att fokusera på vems fel det är. En idiotisk bild också. Du menar att media vinklar konflikten, vad gör du då? Du är precis lika dålig. Du får det ju att låta som att alla palestinier tycker likadant och att alla vill att Hamas ska leda dem. Media skriver inte något positivt om Hamas, de skriver om eländet i Gaza. Men nädå. Hipp hipp hurra för Israel, vad bra att palestinerna dör! Fokusera på att ta upp sånt som kan hjälpa till att lösa konflikten istället för att tala om vem som gjort fel! Argh!!

ViR sa...

Hej Emma! Va kul att du hittat hit.
Det är okej att du tycker att det är idiotiskt att ta upp vems felet är. Jag är som du förstått av en annan åsikt.
Jag har inte sagt att alla palestinier tycket likadant, men det är endå så att de röstat fram Hamas som sina ledare. Det var en demokratiskt val, och det palestinska folket valde Hamas. Jag menar självklart inte att eftersom de gjort sitt val så får de nu stå sitt kasst. Jag skulle bli otroligt lycklig om det blev en långvarig fred.
Bilden som jag lade fram är verkligen inte konstig på något sätt. Den ger en rätt så bra bild av Hamas stridsmetoder. Att Hamas gömmer bomber och soldater i sjukhus och andra liknande byggnader är fakta. Det är Hamas själva som valt att beskjuta Israel från de civilaområdena i Gaza.
Jag blir dock lite förgrymmad när du skriver
"Hipp hipp hurra för Israel, vad bra att palestinerna dör!"
Jag skrev nämligen i mitt inlägg
"Det är lika hemskt när det dör människor som är Israeler som när det dör människor som är "palestinier"."
Jag tycker alltså inte att det är bra när palestinier dör.
Jag tycker dock att det är viktigt att hitta "boven" i dramat. Om man ska lösa ett problem så bör man hitta roten till problemet. Om vi i västvärlden fortsätter att fokusera på att Israel ska göra extrema uppoffringar så som en två stats lösning eller liknande så kommer fred aldrig att infinna sig. Om man istället fokuserar på att bekämpa Hamas och som jag skrev i mitt inlägg, stoppa Irans forsling av vapen. Iran och Hamas är problemet, bekämpa dess terror och vi är lite närmare en fredslösning.

//ViR

Anonym sa...

Hej igen.
Min åsikt är att man inte löser våld med våld. Självklart ska man bekämpa terror och Hamas, men Hamas är inte ensamma roten till den över 50 år långa konflikten. Jag tycker inte att du, jag eller västvärlden ska välja sida, utan försöka få en lösning på problemet. Jag vet inte hur, men att beskylla en viss grupp eller ett visst land tror jag inte hjälper. Jag tror på kommunikation. Jag tror på medmänsklighet. Jag tror att alla människor är goda i grund och botten, om de inte har någon sjukdom som gör dem onda. Jag tror att världen behöver mer kärlek och mindre våld.

Jag ursäktar för "hipp hipp hurra"-meningen.

ViR sa...

Emma, jag märker att vi ser väldigt olika på det här med krig (våld). Jag tror t ex att det var nödvändigt att världen försvarade sig i andra-världskriget. Jag tror att de män som offrade sina liv vid landstigningen i Normandie gjorde rätt. Deras offer gör att vi idag inte talar tyska.
Det finns en film som heter The Boondock Saints. Där säger en präst något bra. Det finns två sorters onska, de som gör onda handlingar och de som låter onda handlingar ske utan att gripa in. Jag tror att man ibland måste ta till vapen.

Dessutom tror jag att vi har olika syn på människan. Jag tror nämligen inte att människan är god och klarar sig själv. Jag tror att människan är syndig och endast en är god och det är Gud, precis som Jesus sa.

Det du säger om Hamas stämmer också. Det är inte första gången som Israel och israelerna försökt utrotas. Vi krigar inte mot människor av kött och blod... Det är så tydligt att Satan är rädd för Israel. Det är ett andligt krig som pågår, det kommer inte att bli fred i mellanöstern förs Jesus kommer tillbaka, det kommer bli mycket värre, i BibelOrdet står det att hela världen kommer att vända sig emot Israel, och jag tror att det är det som håller på att hända nu.

Jag tycker mig se att vi har väldigt olika syn på dessa frågor. Och jag accepterar självklart din ursäckt, det är sånt som händer när man är lite små sur så där.

Till sist vill jag säga en sak. Vi behöver inte hålla med om Israels politik vi behöver inte ens hålla med lite, men Bibeln säger att Herren ska välsigna dem som välsignar Israel. Så jag tänker fortsätta att välsigna dem. Det är som när man är föräldrar, man drar inte sin hand från sina barn oavsett vad dessa gör. Man står bakom dem, kanske inte vad de gör, men dem som personer. Jag står inte bakom allt Israel gör (dock säkert mer än du), men jag står klart bakom Israel som nation och israeliterna som folk. De var och är Guds utvalda folk.

//ViR

Anonym sa...

Jag tycker också att det är nödvändigt att försvara sig. Jag vill att vi ska förstätta ha en försvarsmakt i Sverige. I Israel-Palestina-konflikten har inget blivit bättre av våld sedan konflikten startade och jag förstår därför inte varför fortsatta bombningar och ett fortsatt krig skulle lösa något nu. Det var ett tag sedan jag såg The Boondock Saints, men där handlar det väl mest om ren avrättning av de "onda". Jag är emot dödsstraff och tycker att "onda" människor ska avtjäna sitt straff i fängelse och förhoppningsvis kunna bli bra människor och kunna börja om på nytt.

Från Nationalencyklopedien:
"1947 presenterade FN en delningsplan som gav judarna 55 % av landet. Judarna accepterade, men araberna sade nej. Trots det antog FN delningsplanen. Israel blev en självständig republik 14 maj 1948 och medlem av FN 1949."
Jag vänder mig inte mot Israel, men inte mot palestinierna heller. Jag tycker du får det att låta som att Israel bara försvarat sig hela tiden, men de har tvingat många palestinier på flykt och ockuperat både palestinsk mark och landområden i Libanon efter självständigheten. Läs lite mer om landet och konflikten i nutid. Gå inte bara efter Bibeln. Det har hänt endel efter det.

Om hela världen ska vända sig emot Israel kommer aldrig Jesus komma eftersom du och jag inte vänder oss emot dem... Eller?

ViR sa...

Jag kan inte hålla med om att inget har blivit bättre med våld. I sexdagarskriget så anser jag att det var av största vikt att Israel tog till vapen. Vid flera tillfällen tror jag det blivit bättre av att Israel tagit till vapen.

Jag tror att du missuppfattade mig, jag menar inte att de gjorde rätt i filmen The Boondock Saints. Jag berättade bara vart jag tagit citatet ifrån. Jag är också emot dödsstraffet. Av många olika anledningar. Jag ska dock inte gå in i den frågan nu.

Och nu återigen till den huvudsakliga frågan. Alltså jag måste faktiskt säga att Israel driver försvarskrig. Jag håller med om att landet delades, men inte mellan "palestinier" och judar. 1948 användes inte ordet "palestinier" det ordet började användas efter detta. Palestinier är araber. Att judarna fördrev vissa araber från Israel stämmer. Vi kan här tydligt se en skillnad mellan judar och araber. De judiska flyktingar som kom från Egypten och andra närliggande länder fick fortfarande heta judar och de blev integrerade i det judiska samhället. De araber som tvingades fly från Israel fick inte samma behandling av sina arabiska granner, nu blev de plöttsligt palestinier och det byggdes stora flyktingläger. Sånt här är viktigt. Vi måste se att det är ett sätt att få omvärlden att reagera. Att jag inte skulle vara påläst om konflikten håller jag inte med om.
Att det händ saker sedan Bibeln skrev är vi överens om. Det är dock så att Bibeln har större djup än så. Det som Bibeln talar om har hänt, händer nu och kommer att hända. För att inte helt lämna frågan om landbitarna läs gärna http://www.op.se/parser.php?level1=129&level2=0&fid=170696 fantastiskt artikell.

Att hela världen ska vändas emot Israel handlar inte om att varje person ska göra det. Precis som att vi inte behöver evangelisera för exakt varje person innan Jesus kommer. Utan det handlar nog snarare om att alla länder ska gå emot dem. Det kommer bli ett krig då alla länder i världen anfaller Israel, Gud kommer då gripa in och slå de anfallande länderna med förvirring och Israel kommer stå vinnande i kriget.

Av ren nyfikenhet så undrar jag vem du är. Känner vi varandra IRL? Och är du själv en troende?

//ViR

Anonym sa...

Jag tror inte vi kommer komma så mycket längre i den här diskussionen. Jag tänker aldrig välja sida men fortsätter hoppas på en lösning i konflikten. Att palestinier och judar någon gång ska kunna leva tillsammans och acceptera varandra.

Jag är inte troende, men jag anser mig delvis ha kristna värderingar. Jag accepterar naturligtvis andra människors tro. Jag tycker om Zacharias Topelius Gud.
"Men Gud allsmäktig log och klart ett sken sig vida spred
»Vad kärlek i min värld har byggt det river jag ej ned.»" Med risk att låta som en hippie tror jag att mänskligheten behöver mindre våld och hat och mer kärlek och medmänsklighet...

Over and out.

ViR sa...

Nope vi kommer nog inte längre, men det var trevligt att samtala litet med dig, jag hoppas att du fortsätter följa bloggen, alltid kul med någon som kommenterar lite.
Ha det super tills nästa diskussion.

//ViR