torsdag 15 januari 2009

Ekuminik och Ulf Ekman

Hej! Jag har läst en del i dagen om den bredare ekumeniken som utbreder sig. Om vad Ulf Ekman säger om katolska kyrkan och de som blir otroligt rädda för katolikerna, jag ska försöka ge lite av mina egna tankar i detta heta ämne. Ni kan läsa dagens artiklar här här här och här

Jag ser flera problem i den här debatten. Ett problem är att flera bloggare använder debatten för att kasta skit på Livets Ord och Ulf Ekman. Det gör att debatten blir infekterad redan från början vilket är mycket olyckligt.

Vi måste börja med att se vad Jesus säger i detta ämne.
Joh 17:21 "Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig."
Otroligt tydligt vad Jesus säger, han ber för alla som tror att Han är den Han sa sig vara. Att vi ska vara ett, vad betyder det i praktiken? Och vilka gränser måste vi dra?

Jag kan börja med att säga att jag har svårt med samarbete ibland. Jag har fått lära mig genom åren. Jag är ju t ex tillsammans med en tjej från missionssamfundet. Och missionssamfundet har jag genom åren haft stora problem att förstå. Det var inte förens jag fick en mentor från mission då jag bodde på Gotland som fick mig att mjukna.

I Joh 1:1 står det: "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud." Om vi fortsätter i texten ser vi senare att "Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning." Joh 1:14

Här ser vi alltså hur Ordet (Bibeln) sätts på samma nivå som Jesus själv, och det är ju en intressant tanke. Av samma anledning som vi inte ingår i ekumeniska samlingar med judar eftersom de inte har Jesus, så tror jag inte att vi bör ingå i ekumeniska samlingar med de som förnekar att Bibeln är Guds Ord. Fast nu blir det svårt. Ett sådant uttalande kan lätt tolkas som att jag menar att dessa inte är kristna. Jag tror att det finns svårigheter här. Det finns människor som ännu inte fått uppenbarelsen om att Bibeln verklig står fast, det finns även de som inte vill ge Bibeln den auktoritet som den är värd och därför väljer en mer liberal "tolkning".

Jag har ganska lätt för att samarbeta med människor som säger att Jesus är Gudsson och att Han dött och uppstått och dessutom säger att Bibeln är det viktigaste sättet som Gud talar genom.

Detta gör att jag skulle ha svårt att samarbeta med katolskakyrkan (alltså svårt inte omöjligt). De har flera saker som jag har otroligt svårt för och som ÄR obibliska.

1. Dopet (här har man praktiserande barndop vilket inte finns omnämnt någonstans i skriften, det finns vissa som läser in det, men hela läran kring dopet visar att det är en viljehandling. Dessutom så är ordet för dop baptisto på grekiska och betyder doppat eller nedsänkt, alltså inte vatten "skvättning")

2. Maria dyrkan (Jag var på frizon för något år sedan och där var det en munk som sa att han trodde att Maria var syndfri. Allt snack om Maria hit och Maria dit får mig att bli lite skeptiskt, även när jag ser att Ulf Ekman till viss del flörtar med dessa läror, han har t ex sagt att det mycket väl kan vara så att Maria är "evig jungfru" vilket även det är obibliskt då det står att hon gifte sig med Josef. Det står dessutom om Jesu syskon, även om syskon här kan tolkas som kusiner så ser vi av sammanhanget att det är otroligt svårt att få ihopp, den anledningen jag kan se att man försöker är för att flörta med katolikerna, och det är olyckligt eftersom de bygger hela Maria dyrkan på tradition och inte på det skriva Ordet.)

3. Helgon dyrkan (Här behöver inte tilläggas så mycket.)

4. Påven (Påvet är ett otroligt stort problem. Jag har inga problem med starka ledare, men det står på påvensmössa att han är ställföreträdande Gud. Det är verkligen inte Biblisk att upphöjja någon på det viset. Vi måste som Bibeltroende kristna ta avstånd från detta.)

Jag tänker här sluta, även om jag skulle kunna tagit fler exempel så som ljusböner, bön för döda osv osv. Jag vet att det just nu går fram en karismatisk väckelse bland katoliker vilker är otroligt glädjande, det jag ber och hoppas är att dessa läror ska försvinna när anden nu får leda folket, om inte lärorna till viss del förlorar vikt eller försvinner så har jag svårt att sammarbeta med dessa. Personligen har jag svårt att samarbeta med Svenska Kyrkan, OAS rörelsen och missionssamfundet pga dopsynen. Jag har svårt att förstå att man kan kalla sig Bibeltroende och endå tro på "barnskvätting". Samtidigt har jag förstått att det måste finnas ödmjukhet, men som baptist så känns det otroligt jobbigt detta. Det var människor som fick utstå martyrdöden därför att de kom med troende dopet. Ska då jag som inte ens behöver offra något mer än kanske onda blickar inte stå upp för troende dopet?

Nu till sammanfattningen, allt samarbeta måste bygga på två stenar, Jesus och Bibeln, om inte samarbetet bygger på det så blir otroligt svårt. Just nu ser jag att det samarbetet som byggs upp bygger på Jesus, men man väljer att ta Bibeln i andra hand, som något sekundert, men som vi läste i Johannes så ser vi att det finns en felaktig värdering i det. Ja jag tror på ekumnik precis som Jesus vill jag att vi ska vara ett.

//ViR

2 kommentarer:

John Nilsson sa...

Du får gärna exemplifiera vad du menar med att det kastas skit på Ulf Ekman. Men "skit" utgår jag ifrån att du syftar på lögner och förtal, alltså inte saker som har någon saklig grund. Möjligen kan man här även inkludera spekulationer som är fritt tagna ur luften, eftersom dessa per definition inte kan kallas för sanningar, även om de kanske inte heller är lögner.
Jag känner till några få exempel på övertramp i debatten, men inte så pass att det motiverar en ingress i din bloggpost där du skriver att debatten blivit infekterad av just kastandet av skit.

ViR sa...

Hej John, va kul att du hittat hit för det första. Alltså jag tycker att det är svårt att sätta fingret på vad som är osmakligt med debatten, samtidigt så känns det osmakligt. Det finns från början en skeptisk inställning till Livets Ord. Jag kan ge ett exempel på en blogg som jag tycker har dragit hela diskussionen inabsurdum. http://aletheia.se/2009/01/14/864/
Dessutom så tycker jag att Daniel Nilsson artikell i dagen var ganska konstig. Då han, när man läser mellan raderna, anklagar Ulf Ekman för att ha en hemlig agenda. När Ulf Ekman säger att han inte har något hemlig agenda så ifrågasätts detta. Jag undrar varför människor inte har lika stor anledning att lita på honom som på någon annan.

//ViR