lördag 18 april 2009

Skatter och frihet...

Hej!

Jag har inte skrivit på ett tag, men påsken har varit ju varit framme. =)

Som ni säkert vet jobbar jag nu för tiden som tidningsbud, jag får under detta jobb tid att lyssna på ljudböcker (som jag olagligen tankat hem ^^), den senaste ljudboken jag lyssnade på var, Min väg och mina val, skriver och läst av Göran Persson, vår förra statsminister.

Det är en mycket välläst och bra skriven bok. I ett ställe i boken skriver Persson att han gillar det höga skattetryck. Det gör att vi kan utjämna klyftorna i samhället. T ex skriver Persson att det är bra att avgiften för museum är gratis. Han menar att då kan fler gå på museum. Vilket självklart stämmer. Problemet är dock att då har regeringen bestämt att de som vill ägna sig åt underhållningen museum får hjälp, men de som vill lägga pengar på annat blir bestulna. Det är samma sak med statligt finnansierade badhus. Min fråga blir, men de som inte gillar att simma då? Varför ska 80åriga Doris betala skatt för att 30åriga Adam tränar och simmar på badhuset? Doris vill ju ge bort sina pengar till sina barnbarn, inte betala för Adams friditsintressen.
Enligt argumentationen så säger man då, men då har ju inte alla råd att göra allt...

Det stämmer, men alla har inte råd att göra allt nu heller, alla har inte råd att åka till Lisseberg, eller att köra BMW.

Jag tror dock på människors förmåga att förändra sin egen situation. Det går att klättra i lön under sitt liv, det går att spara för att sedan kunna göra det man nu ville. Reinfeldt sa att varje sänkt krona i skatt är en krona mindre till skola vård och omsorg, detta är lögn och ett pinsamt uttalande av en moderat. Det finns otroligt mycket vi kan dra in pengar på. Kultur livet får massor med pengar, föreningslivet kan vi dra in på.

Ge oss istället pengarna i handen så får vi själva bestämma vad vi ska lägga dem på, då kan Doris ge lite extra till sina barnbarn och Adam får använda sina extra pengar att bada för. Det är inte konstigare än att bilisterna betalar för sin egen väg, eller att rökarna betalar skatt för att finansiera rökarnas skador.

En sak till som är obegripligt är varför så många i vårt land ens betalar skatt. Vissa betalar skatt, och måste sedan ansöka om bostadsbidrag. De har dessutom barnbidrag och föräldrarpeng. Varför? Jo därför att skatten är så hög att de måste söka hjälp för att klara vardagen. Kom pappa staten och hjälp mig.
Detta är inte bara ett dyrt sätt att hantera skattepengar, det är dessutom ett sätt som tar vår frihet ifrån oss. Låt istället människor betala lägre skatt så att man inte behöver bostadsbidrag och alla andra bidrag. Låt människor leva på sin egen lön, det är frihet.

//ViR

1 kommentar:

Anonym sa...

väl talat