tisdag 11 november 2008

Svar till anonym som kommenterade "Äktenskapsfrågan"

Värdigt språk? Jag tycker inte att det är alls konstigt att tala om homolobbyn. Att t ex RFSL är en lobby organisation är ju väl känt. Läs själv på deras hemsida. De har dessutom blivit utsedda till Sveriges bästa lobbyorganisation vid ett flertal tillfällen. Att kalla mitt ordval för pinsam retorik är ju galet, då jag hänvisar just till de lobbyorganisationer som sätter mycket av agendan idag. Jag skulle kanske valt att skriva: "Vi måste fortsätta, vi måste göra allt i vår demokratiska makt för att få riksdagen att förstå vilken storm de skapar om de låter lobbyorganisationer som arbetar för homosexuellas rättigheter sätta agendan i Sverige." Skillnaden blir dock mycket liten. Det som dock är mycket mer pinsamt är när du använder en skrämsel retorik i stil med att jämföra mig med Sverigedemokraterna. Att försöka skrämmas på det viset är faktiskt den taktik som använts av lobbyorganisationer som arbetar för homosexuellas rättigheter. När en individ ifrågasatt könsneutrala äktenskap, eller något annan som legat på dessa lobbyorganisationers agenda, så har vederbörande ofta blivit kallad homofob, trångsynt osv.

Om vi nu fortsätter till moderaterna som parti så skulle jag definitivt säga att Fredrik Reinfeldt har ett stort ansvar för partiets ställning i denna fråga. Vi kan ta ett mycket bra exempel från Kd, och det är när partiet röstade i abortfrågan. Hägglund berättade vad han tänkte i frågan, och partiet hade i princip inget att säga till om. De röstade med sin ledare, men jag tror med stor sannolikhet att det inte hade hänt om Alf Svensson som inte delade samma syn hade varit kvar som partiledare. På samma sätt tror jag att moderaterna inte hade röstat som de gjorde i homoäktenskapsfrågan om Bo Lundgren hade varit kvar som partiledare. Mycket av det som händer inom olika partier styrs av dess ledare. Jag tror också att ett stort antal personer i moderaterna gillar det Fredrik Reinfeldt står för i många andra frågor, och anser inte denna fråga så jätte viktigt och när dessa röstar ja, röstar de snarare för Reinfeldt än för ja i sak.

Att moderaterna stället upp i Pride varje år inte är konstigt då partiet är otroligt stort, MUF är det största politiska ungdomsförbund vi har i Sverige. Vi kan inom moderaterna se än ganska stor spridning mellan otroligt liberala personer eller som jag otroligt konservativa. (Jag vill bara påpeka här att jag är otroligt liberal vad gäller ekonomin, men väldigt konservativ i värdefrågor). Detta gör att det självklart finns många inom partiet som ställer sig bakom Pride, men jag tror att det är lika många som har svårt för Pride. Och jag tror att flera av dessa hade haft lika svårt med heterosexuella människor som klätt sig och betett sig på det viset.


Jag förstår nu att med detta inlägg så kommer människor från lobbyorganisationer som arbetar för homosexuellas rättigheter ställa mig i raden bland andra homofober. Detta gör mig dock inte vidare ledsen då människor som Sivert Öholm (den moderata riksdagsledamoten Oskar Öholms far) som jag är en mycket stor beundrare av. Eller varför inte Carl Bildt som vid flera tillfällen kallats homofob.

//ViR

2 kommentarer:

Anonym sa...

Anser du dig själv vara homofob?

ViR sa...

Absolut inte, poängen är att homolobbyn sätter den etiketten på människor som inte tror som de. Och jag tillhör gärna den skaran de sätter etiketten på, inte därför att det är sant utan därför att det visar att homolobbyn är frustrerade över mina åsikter, och de borde de vara då de är motsatsen mot deras egna.

//ViR