onsdag 26 november 2008

Kristen tro och miljö

Jag läste i tidningen Dagen en artikel http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160455. Väldigt intressant faktiskt. Min flickvän går ju Liljeholmensfolkhögskola så jag hade redan hört lite om denna debatt. När jag läser artikeln blir jag nervös. Namnet på artikeln är "Är det att ära Gud att förstöra skapelsen?", det är en rubrik som är riktigt dålig. Rubriken får det att verka som att ena sidan i samtalet tycker att det är att ära Gud att förstöra miljön.
Jag skrev för ett tag sedan här på bloggen ett inlägg om kyrkornas fokus. Där går jag igenom den förändring som skett inom kyrkan vad gäller miljöfrågorna, hur de växer i fokus.

"Annika: Jag tycker att kyrkan är dålig på att betona miljöfrågor. De har ju legat efter, när de egentligen borde gå före och visa på vilken skapare det är vi har. "
Jag måste säga att jag inte håller med Annika, jag tycker snarare att vi som kyrka är dåliga på att betona Jesus. Att betona evangelium.

"Johanna: Gud skapade världen, och Gud skapade oss. Varför gjorde han det? För att vi skulle ta hand om skapelsen, och ta emot frälsningen för hela skapelsen. Genom syndafallet finns det också en brustenhet i hela skapelsen, vi har gott och ont i oss. Men det handlar också om frälsningen genom Jesus Kristus, och genom den kommer vi att bli räddade. Man måste ha hela bilden."
Här håller jag verkligen inte med, Gud skapade oss inte för att vi skulle ta hand om skapelsen, han skapade oss för att vi skulle leva i gemenskap med honom. Gud satte dessutom oss som både den som skulle råda överskapelsen, men också som kronan på verket. Vi är mycket viktigare än djuren, mycket viktigare än träden osv. Gud älskar oss mycket mer än övriga skapelsen.

Jag vill säga att jag inte helt och fullt håller med om Holgers sätt att framföra sina texter, han ställer sig dock hela tiden på Ordet vilket ger honom trovärdighet. Något som verkligen skulle ge mig trovärdighet var om en stor själavinnare gick ut och talade om vikten av miljöarbete, det har jag aldrig sett. Det jag ser nu är att vi som fallen kristenhet i Sverige mer och mer börjar tala om miljöfrågor, rättvisa och andra saker, istället för att tala om kärnan. Vi leder inte längre människor till Jesus. Det är inte trovärdigt att lyssna till en kyrka som inte vinner människor, som inte har under och tecken, att lyssna på en sådan kyrka när de säger att vi nu ska satsa på miljö blir löjligt. Och då skulle jag vilja se en växande kyrka, som har frukten av under och tecken, där anden är riktigt närvarande, i en sådan kyrka skulle jag vilja höra att det är nästan lika viktigt att sätta sig ner med en människa och berätta om energisparande som det är att berätta om Jesus. Det finns dock ingen sån kyrka, för anledningen till växten är att de prioriterar rätt. De lägger mer tid på Jesus än på rättvisemärkt och miljöfrågor.

//ViR

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aldrig funderat över om Jesus i själva verket var en Selot?, går ju ut större tvivel att dra den slutsatsen om man studerar historien runt omkring honom.

Lär även finnas dokument där Jesus blivit dömd för "hälleri" efter hans andra korsfästelse...
VÅGA TÄNKT KRITISKT!

Anonym sa...

efter hans återupplivade/ efter att han var "officiellt försvunnen"

Anonym sa...

Ditt inlägg gör mig något bekymrad, men det kan också bero på artikeln. Jag vill betona att Miljö och Rättvisekursen definitivt har ett stort förtroende för bibelordet och en evangelikal syn. Men vad innnebär evangelium. Inte bara att vi pratar om frälsning, evangeliet är ett glädjebud för alla, för de fattiga, för skapelsen. Jag skulle säga att vi är minst lika vivelbaserade som Holger, eftersom vi har ett något vidare perspektiv. För att avsluta:
"Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen." Mark 16:15