torsdag 30 oktober 2008

Kyrkornas fokus

Hej!
Jag var för två helger sedan i Rimforsa. Jag var på Liljeholmensfolkhögskola. Detta väckte en del tanker hos mig, dessa har jag nu under några dagar låtit gro.
Vi börjar från början. Jag har varit med på alla Frizon utom det första året. Jag har uppmärksammat en förändring av Frizon, från att vara väldigt radikala i sitt tal om Jesus, till att nu bli mer radikala angående: rättvisemärkt, antivåld, antikonsumtion, veganism och miljö. Detta är inte ett fenomen som bara gäller frizon eller Efk-ung. Denna utveckling har även blivit påtagligt inom pingst. Senaste evangelistveckan i pingstkyrkan i Jönköping var jag på plats. Jag och min vän Filip hade tagit min fantastiska bil, åkt hela vägen från Gotland för att nå målet.
I inledningen av konferensen berättade en kvinna att det vi blev bjudna på, på vägen in var rättvisemärkt godis gjort på rättvisemärkt kakao. Sedan fortsatte hon att berätta om att pingstkyrkan i Jönköping mer och mer hade börjat arbeta med rättvisefrågor. Hon sa att förut så trodde man att mission bara handlade om evangelium, nu vet man bättre. Det handlar om rättvisa, och ett bra instrument är rättvisemärkt.

Jag arbetade under sommaren med att åka på konferenser och värva medlemmar för Svenska Evangeliska Alliansen. Under hela den tiden umgicks jag med människor från pingsthuset. Jag fick en ny förståelse för vad som händer inom pingst. Jag fick på ett tydligt sätt se att det som pingstkyrkan i Jönköping går igenom inte är en isolerad företeelse.
För något år sedan hörde en predikan säga att man tydligt kan se vad en människa tycker är viktigt genom att se på hur denne spenderar sina pengar på. På samma sätt kan vi se vad en organisation eller ett samfund tycker är viktigt genom att se hur de i sin tur spenderar sina pengar. Om vi tittar på hur pingst spenderar pengar så kan vi se att de nedskärningar som gjorts har gjorts genom att man t ex sa upp Birger Skoglund som arbetar som resande evangelist och arbetade som förespråkare och insamlare för Ibra vilket är pingsthusets största evangelisations satsning. Vi kan tydligt se att Ibra får mindre pengar medans t ex PMU får mer pengar. Vad är då PMU? Jag citerar deras mål:
"PMU InterLifes övergripande mål är att medverka till att andelen fattiga enligt FN:s millenniemål halveras före år 2015. Detta sker genom att bygga kompetens och utveckla samarbetsorganisationer så att människor själva förmår att lyfta sig ur sin fattigdom. Därmed förändras människors livssituation."
Otroligt fina mål tycker jag, men jag trodde att vi som kristna redan hade ett mål.
"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."
Självklart ska vi också hjälpa fattiga, men vårt primära mål måste vara JESUS.Jag publicerar även Ibras mål här:
"Syftet med IBRAs missionsverksamhet har alltid varit att, genom olika effektiva media, nå ut med evangeliet om Jesus Kristus, och leda människor till en personlig relation med honom som deras personlige frälsare."
Detta är tydliga mål som har med Jesus Kristus att göra, och trots detta så får denna organisation en mindre prioriterad roll i jämförelse med andra vars mål inte handlar om Jesus. Vi skulle kunna fortsätta att titta på Diakonia och sådana organisationer också, men vi kommer bara att komma fram till samma sak, att sakta men säkert har evangeliet om Jesus Kristus förvandlats till att handla om välgörenhet. Förr handlade våra Bibelskolor mer om att lära sig Guds oinskränkta Ord, nu handlar de om att ifråga sätta Guds Ord, men även om hur vi inte bör konsumera, hur vi bör tänka kring miljö osv.

Jag menar inte med detta inlägg att allt som har med rättvisemärkt, antivåld, antikonsumtion, veganism och miljö är dåligt, jag säger bara att fokus har ändrats och det är något vi som kristna borde vara oroliga över. Sen är det faktiskt så att utifrån Bibeln så är det inte så lätt att stödja antivåld och veganism. Utifrån sunt förnuft är det inte lätt att stödja rättvisemärkt eller antikonsmution. Det är däremot lätt att stödja Jesus Kristus ifrån både Bibeln och ifrån det sunda förnuftet. ”Jesus är vägen, sanningen och livet”. Jesus är svaret för världen idag. Jesus är svaret på våld, svaret på fattigdomen
"Och varför gör ni er bekymmer för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står på ängen och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er? Så lite tro ni har! Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också."
Här verkar det finnas en radikal skillnad i prioritering vad gäller Jesus och pingstjönköping, här verkar det vara en radikal skillnad mellan Jesus och frizon, mellan Jesus och Diakonia, mellan Jesus och PMU. Det verkar som om Jesus säger, först evangelium och då kommer allt det andra. Inte lös problemen med fattigdomen och då kommer människor att bli frälsta och lyckliga.
Jag hörde om en biskop som sa, om ett gatubarn får kläder och slutar vara hungrig, vad hjälper det om han kommer till helvetet. Jag säger så här, det är bättra att dö fattig, hungrig och skitig och sedan komma till himlen, än att dö stilig, mätt och ren men komma till helvetet när man dör.

Vi som kristna måste vakna på riktigt i Sverige, vi måste på nytt komma tillbaka till den första kärleken.

//ViR

3 kommentarer:

Anonym sa...

WOW! Bra skrivet Martin! Stöttar dig till 100 % i detta! SÅ SANT DET DU SÄGER!

Anonym sa...

men det kanske är lättare att locka nya människor till kyrkan med sådana frågor som rättvisa och fattigdom? de flesta har nog förstått att kyrkan handlar om jesus ändå. Och det är ju inte direkt så att fler och fler blir kristna i sverige...?

Anonym sa...

Lätt att säga för dig som är mätt och inte fryser, som har tillgång till sjukvård när du blir sjuk och som inte behöver vara rädd att bli sönderbombad varje gång du går ut. Jag tror att du håller på att hamna i en egoistisk bubbla där du tappar kontakten med verkligheten.Ok, världen skulle vara en rakt igenom bra plats om alla människor trodde på Gud, men om denna tro skulle innebära att alla människor bara satt och läste bibeln dagarna i ända så skulle livet inte fungera ändå. Hallå, kom tillbaka till verkligheten!