onsdag 15 oktober 2008

Sexualiteten

Hej!
Jag läste nyss en riktigt bra artikel i tidningen Dagen. Läs den här: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=158846

Artikeln går igenom problematiken med den sexualmoral vi har i vårt land, vi har öppnat upp för en väldigt liberal syn på sex och samlevnad. Jag kommer ihåg ett tillfälle ur mitt eget liv. Det var några år sedan, jag var kanske 15 eller 16år gammal. Vi i vår ungdomsgrupp satt och lyssnade på pastorn i grannförsamlingen vid denna tid. En kvinna i 35-40års ålder, hon sa då att vi borde pröva allt och behålla det som är gott. Detta är ju rätt och riktigt, problemet var bara att hon sa det i ett sammanhang då vi talade om sex och samlevnad, det är inte konstigt att kristna ungdomar idag är förvirrade. Den liberala anden som finns i vårt samhälle har slagit till mot kyrkan också. Det blir fler och fler kristna som väljer att bo sambo, som skaffar barn innan de gifter sig osv. Det är också mycket olyckligt när ledarskapet i våra församlingar inte tar i detta. Jag tror att anledningen till att ledningarna inte vågar ta i sådana här frågor är det lagiska arv som vi lever med i kyrkan idag. Vi måste dock vara klarsynta och se att problemet med lagiskheten inte låg i sakfrågorna utan i att nåden uteblev. När vi slängde ut "syndakatalogen" från våra kyrkor och samfund så slängde vi också ut moralen. Vi behöver ta tillbaka avskyn mot synden, men samtidigt ha kärlek och nåd i detta.

Jag tycker att YES arbetar på ett sunt sätt i dessa frågor. Vi måste våga stå upp för moralen som kristnenenhet.

//ViR

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så du läser Dagen!

f.ö. skulle din (märkliga)beskrivning av pastorn kunna misstolkas som någon helt annan och oskyldig person...

Anonym sa...

när kommer de mer personliga inläggen? =)

ViR sa...

Dennis, tanken med exemplet är inte att människor ska hänga upp sig på detta, utan ett problem vi har i frikyrkligheten i allmänhet, jag tror inte att detta är ett exempel som står fritt från övriga kyrkligheten.

//ViR