torsdag 9 oktober 2008

Vågar Lars Ohly?

Hej!Jag satt idag i bilen för att hämta min käre bror från sitt jobb, då jag hade radion på. P1, som vanligt. Då fick jag höra något mycket intressant. Socialdemokraterna och Miljöpartiet kommer att starta ett långsiktigt samarbete. Detta är intressant av flera anledningar.
1. Det är ett tecken på att Mona Sahlin tror att S och Mp kommer att få egen majoritet.
2. Hur kommer Vänsterpartiet att svara på detta i den allmänna debatten?
3. Hur kommer detta att ändra det fokus som nu legat mot regeringen?
4. Om S och Mp inte får egen majoritet vad kommer då Lars Ohly att göra?

Jag ser framför mig en valrörelse med tre parter, en allians med M, Fp, Kd och C på ena kanten och S tillsammans med Mp på den andra. Sen kommer det också att finnas en Lars Ohly som slår åt olika håll. Lars Ohly har inte många kloka argument, men han kan från stund till stund lyckas att slå hål på olika saker de andra partierna tänkt som inte riktigt håller måttet. Det kommer att bli mycket intressant när Lars börjar anklaga S och Mp för olika problem som varit under deras regeringsår.
Den stora frågan kvarstår dock, vad gör Lars Ohly om S och Mp får 44 % av rösterna M, Fp, Kd och C 46 % Kommer då Lars Ohly våga säga nej till borlig regering för att "rädda" Sverige, eller kommer han att rösta för en borglig regering? (Det låter otroligt, men hur besviken är han egentligen?) Det kan mycket väl bli så att nästa val avgörs helt av Vänsterpartiet, och självklart på hur finanskrisen kommer att påverka vårt avlånga land.

//ViR

Inga kommentarer: