onsdag 8 oktober 2008

Finanskrisen

Hej!Jag och min broder satt idag och diskuterade finanskrisen som råder i delar av världen. Vi ser finanskrisen på liknande sett, men lösningen ser vi väldigt olika. Idag hörde jag på p1 att England går in med 50miljarder pund och därefter lägger man undan 600miljarder pund som bankerna sedan ska kunna få ansöka om. Detta är mer pengar än hela Sveriges totala budget som ligger på ca 1200miljarder svenska kronor, det sätter lite perspektiv på hur mycket pengar det egentligen handlar om. Kongressen i USA hade väldigt mycket funderingar innan de tog beslutet att gå in och stödja deras banker, varför var beslutet så svårt att ta? Det var i alla fall ingen självklarhet att detta skulle ske. Min bror tog upp att sådana här kriser eller ”depressioner” kommer alla människor att få uppleva någon gång under sitt liv. Förra stora depressionen var på 30talet och då var lösningen likadan, regeringar gick in och räddade situationen, och jag tror att den lösning man valde under 30talet är anledningen till att vi nu får se samma problem, och kommer antagligen att senare så se samma sak igen och det gång på gång. Stora företag, banker och andra börshajar lär sig att det är okej att ta otroliga risker, när det krisar så kommer allas vår pappa staten att hjälpa oss. Jag tror att vi måste låta finansvärlden leva ut denna kris utan hjälp. Många blir arga när man säger detta, ”vadå finansvärlden påverkar ju människor utanför finansvärlden också”. På Volvo blir människor just nu arbetslösa p.g.a. varsel osv. Då kommer vi till nästa problem, och det är att människor i väst lever över sin egen förmåga, man lånar pengar till att köpa hus, bil, båt, sommarstuga osv. Det privatpersoner istället borde gör är att acceptera sin egen ekonomiska situationen och istället fundera på hur man som privatperson kan bli rikare, men istället tas den enkla vägen genom lån, detta gör att vanligt folk blir beroende av bankerna som då blir rikare och bubblan blir större och större tills den spricker.Det blir då otroligt orättvist när alla får böta för att privatpersoner och företag lever som om det inte fanns någon morgondag. De som inte tagit onödiga risker, de som inte lånat till 100 eller 90 % de får också betala kalaset, dessutom talar man redan nu i England om att stödja vissa enskilda företag. Det betyder alltså i praktiken att staten går in på en konkurrensutsatt marknad och ger enskilda företag fördelar. Dessutom ger man de företag som handlat på ett oansvarigt sätt legitim rätt att fortsätta med detta. Företag som skött sin ekonomi på ett klokt sätt får ju inga pengar. Det blir extremt märkligt att skattebetalarna får betala för dessa åtgärder.

Jag säger Nej! Låt krisen reda ut sig själv, lär företag, banker och oansvariga personer att ta ansvar för sina egna beslut och handlingar. Ta istället alla miljarder och lägg på att hjälpa dem som kommer i kläm på ett enskilt plan, använd några av miljarderna för att sänka skatterna så att privatpersoner får större köpkraft utan banklån att behöva ta banklån. Jag tror att det finns en kapacitet hos finansvärlden som vi inte sett ännu. Jag tror inte att finansvärlden skulle lägga sig på rygg om de inte fick pengar av staten, jag tror att finansvärlden blir stillastående i väntan på att någon annan ska sopa efter dem. Detta gör att de inte tar tag i sin egen situation. Det vore otroligt intressant att se vilka resurser, vilka kreativa idéer som skulle fått lösa dessa problem om inte staten gått in med miljardbelopp. Jag har en stark tro till att det löst sig utan staten, och då med mindre lidande hos den enskilde skattebetalaren.

Inga kommentarer: