torsdag 30 oktober 2008

Äktenskapet igen...

Hej!
Just nu händer det rätt så mycket i Sverige. Äktenskapsfrågan är glödhet. Jag skrev ju här på min blogg att jag inte såg en civilrättsligäktenskapsbalk som något positivt, detta står jag fast vid, men jag vill dock förtydliga att det är mycket bättre än oppositionens alternativ om en könsneutraläktenskapsbalk. Jag tog också upp på min blogg att jag funderade över Kds existensberättigande. Om Kd vågar stå fast till i äktenskapsfrågan, och till och med river upp alliansen, då har jag fått svaret, Kd har definitivt ett existensberättigande då. Det som är intressant är att oppositionen får frågan att låta självklar, trotts att de hade makten i många år utan att frågan togs i. Nu försöker de dock vinna politiska poäng. Det sägs också att det är stor enighet i riksdagen, men riksdagen bör spegla folket. I Sverige idag är det över 30 % som vill behålla den nuvarande äktenskapslagen, det kan mycket väl betyda att en majoritet av svenskarna vill ha en kompromiss om alternativet är en könsneutraläktenskapslagstiftning. Regeringen kör alltså inte bara över Kd, utan de kör över stora delar av svenska folket, vilket till och med är alvarligare.

//ViR

Inga kommentarer: