torsdag 23 oktober 2008

Johan Norberg!

Hej!
Förlåt att det dröjt lite med bloggandet, just nu händer ju inte så mycket på den politiska planen i Sverige. Det kommer nog hända rätt så mycket framöver, men nu är det lugnt. Det som är roligt att lyfta fram är att förtroendet för regeringen verkar öka, och Mona Sahlins förtroende minskar.
Jag säger som Andreas Skogholm, "Ja men angående Mona Sahlin så är ju hon det största skämtet som hänt inom svensk politik".

Detta inlägg ska dock handla om Johan Norberg... Johan Norberg har blivit lite av min politiska idol. Han är mycket påläst. Han har en väldigt liberal, men dock sund syn på ekonomi. Han har samma problem med rättvisemärkt som jag. Johan Norberg är en person som behöver höras mer och mer i Sverige. Detta inlägg är en hyllning till Norberg, jag kommer även att länka till dennes blogg.

//ViR

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att sälja sin röst för god ekonomi istället för värdering är prostitution!

ViR sa...

Hej "anonym", välkommen till min blogg...
Jag skulle vilja be dig att utveckla vad du menar här, men jag ger ändå ett svar utifrån vad jag tror att du menar.

Jag ser det som att en liberalekonomi inte nödvändigtvis måste leda till bristande värderingar. Som du säkert läst i min blogg så är jag väldigt mån om värderingsfrågor. Många människor har missuppfattat liberalismens tanke. Jag och min käre far satt idag och diskuterade detta, och han påpekade att frihet kan bli ett problem då girigheten är så total. Jag förklarade då att hela liberalismens (i alla fall marknadsliberalismens) tanke är frihet under ansvar. En öppen marknad är inte samma sak som en marknad helt utan spelregler.
//ViR