onsdag 19 november 2008

Wanja Lundby-Wedin

Hej!
Jag tittade idag på debatt. Det var från gårdagen. Det handlade om bankernas förtroende bland folket. En sak som kom upp var deras ersättningsnivåer. Att direktörernas löner var väldigt höga. Det satt en person från LO-facket där. Hon var väldigt upprörd över ersättningarna, och det med rätta enligt mig. Det är väldigt konstigt att en bankdirektör ska ha pension på 150miljoner kronor efter att ha jobbat i 1,5år.
Det jag dock vill komma till är att det är märkligt att man är så upprörd inom LO när man faktiskt kan påverka detta. Wanja Lundby-Wedin är ju faktiskt en av dem som är med och röstar om lönerna i näringslivet. Hon och flera andra fackpampar är med och röstar för dessa löner, efter att de då röstat igenom lönerna klagar man på samma löner. Snacka om att vara inkonsekvent. Det kanske är ett sviktande förtroende för bankväsendet i Sverige idag, men det borde vara en stor brist på förtroendet för LO och andra fackorganisationer.
Varför talar man inte mer om att Wanja Lundby-Wedin har en taxerad inkomst som överstiger en miljon kronor om året. Varför talar man inte mer om att Wanja Lundby-Wedin sitter i sex olika styrelser där hon utan att blinka röstar igenom extrema löner.
Jag tycker att Wanja Lundby-Wedin borde krypa till korsett och erkänna denna dubbelmoral.

(Jag hoppas att ni som läser detta nu inser att inlägget inte handlar om att smutskasta Wanja Lundby-Wedin enbart. Det är flera fackpampar som har samma situation. Det är sossarnas dubbelmoral jag vill åt. En sak till som jag hoppas att ni inte läser in är att jag är för dessa höga ersättningsnivåer. Det är jag inte.)

//ViR

1 kommentar:

Challeman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.